Ένα ισχυρό οικονομικό σοκ απειλεί τους κατόχους πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων, τα οποία συνεχίζουν να αυξάνονται μετά την απελευθέρωση της κίνησής τους σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
Το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης εξετάζει την εξίσωση του ειδικού φόρου κατανάλωσης στο πετρέλαιο με εκείνον της βενζίνης, καταγράφοντας την αξιοσημείωτη αύξηση της κατανάλωσής του τα τελευταία χρόνια κι έχοντας απόλυτη ανάγκη ενίσχυσης των κρατικών εσόδων.
Σήμερα τα 1000 λίτρα πετρελαίου κίνησης επιβαρύνονται με 410 ευρώ ειδικού φόρου κατανάλωσης, ενώ τα 1000 λίτρα βενζίνης με 700
Ο προϋπολογισμός του 2018, όπως όλοι γνωρίζουν πλέον, προβλέπει πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ και η ανάγκη για επιπλέον έσοδα αφήνει ανοικτά όλα τα ενδεχόμενα.
Οι αρμόδιες υπηρεσίες του ΥΠΟΙΚ έχουν επεξεργαστεί τα στοιχεία και έχουν ενημερώσει την πολιτική ηγεσία για τα σενάρια αύξησης των τιμών στο πετρέλαιο κίνησης. Δεν πρέπει να ξεχνά κανείς ότι η Ελλάδα είναι πλέον από τις ελάχιστες χώρες στην Ευρωπαϊκή Ένωση που διατηρούν διαφοροποιημένες τιμές στο πετρέλαιο κίνησης και στη βενζίνη. Στα περισσότερα ευρωπαϊκά κράτη η διαφορά είναι ελάχιστη ή και μηδενική.
Οι υπηρεσίες του ΥΠΟΙΚ πιστεύουν ότι η διαφορά των 290 ευρώ ανά χίλια λίτρα θα είναι προς όφελος των κρατικών εσόδων, παρά τη μείωση της κατανάλωσης, που συνήθως καταγράφεται σε τέτοιες περιπτώσεις.
Μοναδικό σημείο ανάσχεσης για την αύξηση της τιμής του πετρελαίου κίνησης είναι ο βάσιμος φόβος ότι θα αυξηθεί κατακόρυφα η χρήση πετρελαίου θέρμανσης στα παλαιότερα, κυρίως πετρελαιοκίνητα, οχήματα.
Πρακτικά, η τιμή του πετρελαίου κίνησης από τα 1,33 ευρώ ανά λίτρο που πωλείται σήμερα θα διαμορφωθεί στα 1,5 ευρώ ανά λίτρο, με την τιμή της βενζίνης να φθάνει τα 1,55 ευρώ ανά λίτρο. Η διαφορά των πέντε λεπτών οφείλεται στις μικρότερες ανάγκες και κόστη διύλισης που έχει το πετρέλαιο σε σχέση με τη βενζίνη.
Μοναδικό σημείο ανάσχεσης για την αύξηση της τιμής του πετρελαίου κίνησης είναι ο βάσιμος φόβος ότι θα αυξηθεί κατακόρυφα η χρήση πετρελαίου θέρμανσης στα παλαιότερα, κυρίως πετρελαιοκίνητα, οχήματα, στα γεωργικά μηχανήματα και σε ορισμένα φορτηγά. Τα νεότερης τεχνολογίας οχήματα δεν «ανέχονται» κακής ποιότητας καύσιμα και οι πιθανές βλάβες είναι πολύ μεγαλύτερου κόστους από εκείνο που συνεπάγεται η τιμή του καυσίμου.
ΤΡΙΑ ΣΕΝΑΡΙΑ
Το πρώτο προβλέπει άμεση και συνολική αύξηση του ειδικού φόρου κατανάλωσης στα επίπεδα της βενζίνης.
Το δεύτερο σενάριο προβλέπει την εξίσωση του ειδικού φόρου κατανάλωσης σε πετρέλαιο κίνησης και βενζίνη σε τρεις δόσεις ανά 7-8 λεπτά το λίτρο κάθε φορά.
Το τρίτο σενάριο προβλέπει την αύξηση σε δύο δόσεις και είναι το πιθανότερο.
Πηγή:zougla.gr